петак, 17. јул 2015.

Deus Ex Machina


Za ovaj tekst je najteže bilo izabrati naslov, pa su ostali kandidati za isti sada podnaslovi:

Shock to the system?
Last engine’s temptation?
Fall of the gods?
A momentary laps of no reason?
Mistake by infallible?
Resistant is NOT futile!
It is NOT  inevitable (to loose from engine)!
Agent Smith (any engine): „You must know it by now. You can't win. It's pointless to keep fighting. Why, Mr. Anderson? Why? Why do you persist? ... Neo (any human): „Because I choose to.“
Have no fear!

Bad day in (engine) heaven.

I (as (weak) human) still have a few tricks up my sleeve.

Od kada sam podelio prve megdane sa šahovskim softverima (pre 30 godina, neki dan gore-dole) brzo sam uočio njihovu veliku slabost (i nanizao pobeda ne zna im se broj, SuperChess, Cyrus IS chess, ChessMaster 2000) u vidu potpunog slepila za tipsku žrtvu lovca na h7 (obično iz francuske odbrane).
No, vremena se menjaju pa je već od ChessMaster 4000 bilo teško na ovaj način dobiti "besplatan ručak" (laku pobedu) ... no uz "neklasičan" slučaj, moglo se, s vremena na vreme, upecati "kapitalac", naročito ako nije bilo forsiranog mata ili velike materijalne prednosti (izjednačenje ili naročito ako bi comp ostao neznatno materijalno jači, bi povećavali šansu da se stvori pozicija koju je relativno lako dobiti, pogotovu što devedesetih engini na PC-u još uvek nisu igrali završnice kao ovi današnji).

Godine su prolazile, mašine su bile sve jače ... ne nisu bile nepobedive ali da "padnu na foru" (žrtve na h7) ... tog se filma nisam nagledao.

Bilo kako bilo (i da skratim priču):
Do neverovatne pozicije došlo je u mojoj partiji sa CuckooChess softverom.

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3


(uz svakako prilično nepreciznosti u otvaranju na obe strane)

I sada je cuckoo odigrao: 
13. ... Qe7 ?(!) ; Qd8-e7

pri čemu je nastala sledeća pozicija:





Slika 1


jači softveri su predlagali nekoliko (jačih) poteza (navedeno u pgn formatu u {} zagradama) što takođe vodi zanimljivim pozicijama ALI ne i onakvim kakve nastaju posle pozicije na slici 1.
Deluje jednostavno (žrtva na h7 "po svaku cenu" i "100%" pobeda) ALI ... daleko je od toga.
Ipak, najjači potez jeste 14. BXh7+ ali posle njega nastaje pravi "pakao" na tabli!!
Šta je najmoćnijim softverima pa ne vide nešto tako jednostavno? (baš i nije ali nije ni tako složeno; zapravo zalazi u finiju ocenu pozicije koja bi morala da "natera" engin da "dublje" prekopa tu varijantu).

Houdini 1.5a, Komodo 6 i čak StockFish 6 ovaj (Bxh7+) potez (jednostavno) previđaju.
Totalno slepilo!! Ruku na srce, SF 6 na trenutak analizira ovaj potez ali brzo napušta i priklanja se "mišljenju većine" i forsira nastavak 14. f5 do iznemoglosti!

Uz klasična podešavanja (Hush Table 256 MB i korišćenje svih procesora, testirano na AMD X3 3,3Ghz, Intel i5 4460 3,2GHz i Intel i7 (lap top, ne sećam se oznake) 2,1GHz (uz tablet, X2 AMD, AMD Barton ...) nijedan softver ni za 2,5 ili 3 min. ne nalazi ništa bolje od f5 i čak se i ne vraća (SF 6) na žrtvu lovca na h7!

Houdini ni posle 1,65E+9, StockFish ni posle 1,2E+9 (više od milijardu nodova, pozicija) ne nalaze rešenje!!

Problem je verovatno u tome primarno ova varijanta biva ocenjena kao bolja za crnog, pa čak ni posle par poteza nije bolje i posle (čak forsiranih) 3-4 poteza, ocena ide ili kao "čist remi" (0,00), Houdini i Komodo ili se (već) daje mala prednost belom (ali u granicama remija).
Ovo je veliki promašaj ovih (inače) izuzetno jakih sofvera!
(sada bi se zajedno sa Perom )Svidlerom) uhvatio za glavu* u slučaju da je ovo odlučujuća partija sa vanzemaljcima a mi dali engin-ima prvu tablu, oni beli i umesto "zakucavanja" idu pravu u remi).

 * inače zaista mislim da bi nam bojle šanse bile sa engin-ima nego ljudima.

Kako je problem žrtve (daleko od tipične ali ne tako nepredvidljive) na h7 star koliko i sofveri koji igraju šah, nešto se ovde mora hitno uraditi! (lično bih se uključio u StockFich zajednicu, samo još da nađem malo vremena, možda krajem godine).

Lično (ja) nisam dobio partiju sa Bxh7+ (ni protiv cuckoo), bar ne iz prve, a posle ni iz desetog protiv jačih mašina, ali se nisam predavao i naterao sam ih da "trče za sve pare" (makar sve verzije bile besplatne) i da dokažu i meni (a i sebi) da beli MORA DOBITI POSLE Bxh7+.

TAKO I JESTE !!

Varijante su "vrtoglave" i vode ka veoma (VEOMA) komplikovanim pozicijama (neke u TOP 100 svih vremena, po mom skromnom mišljenju) što zapravo poziciju posle 13. poteza belog (i naročito crnog) čini zaista izuzetnom. 
Od GOMILE remija ("beton", ponavljanje poteza, jedva isceđenih) jedva da se može proći (prava šuma) i put ka pobedi je kao slalom bez kraja.
Beli dobija sasvim sigurno pa je Qe7 loš potez (nije za ?? jer ne gubi tako lako). Ipak, ostavio sam (u zagradi) ocenu ?! što je možda i najrealnije. Iako (forsirano) vodi u poraz, potez provocira belog da da sve od sebe i da za svaku (i najsitniju) nepreciznost bude kažnjen remijem a za iole veću (ili seriju sitnih) porazom! Liči na "hod po minskom polju" pri čemu bi u realnoj partiji ljudi, ponestalo sekundi ili koncentracije, pa bi ishod bio najverovatnije remi (čak i na GM nivou) ili bi (zavisno od protivnika) to bila dobra provokacija da beli izgubi dobijenu poziciju!

Za početak dve varijante, detalji u sledeć(em)im tekt(u)ovima. Ovo su jake varijante ali ne i najjače (crni se mogao bolje braniti).

Nešto mi se čini da će to biti ceo serijal (tekstova).


1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3 Qe7?! {b4,
f5, Nb6, Bb7, Be7} 14. Bxh7+! Kxh7 15. Ng5+ Kg8 16. Qd3 g6 17. h4 Nb6 18. h5
f6 19. Nf7 Qxf7 20. hxg6 Qg7 21. Rh7 Qxh7 22. gxh7+ Kh8 23. exf6 b4 24. Qg3
Ra7 25. f5 bxc3 26. Qxc3 Na4 27. Qe5 Raf7 28. fxe6 Bxe6 29. Qxe6 Bd4 30. c3
Nc5 31. Qxd5 Nd3+ 32. Kd2 Bxc3+ 33. bxc3 Nxe1 34. Kxe1 Rxf6 35. c4 Kxh7 36.
c5 1-0


Beli je mogao i bolje ali čak i ovo treba da se dobije (iako još tu posla ima).

Posle 26. Qxc3 beli ima kraljicu i 4 pešaka na topa i tri figure!! Ali je i dalje dobijeno za belog !!!



1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3 Qe7?! {b4,
f5, Nb6, Bb7, Be7} 14. Bxh7+! Kxh7 15. Ng5+ Kg8 16. Qd3 g6 17. h4 Nb6 18. h5
f6 19. Nf7 Qxf7 20. hxg6 Qg7 21. Rh7 Qxh7 22. gxh7+ Kh8 23. exf6 b4 24. Qg3
Ra7 25. f5 Rxh7 26. Na4 Rg8 27. Qf3 Nxa4 28. exf6 Bxe6 29. Rxe6 Rh1+ 30. Kd2 Rh2 31. Re2 Bf8 32. g3 Rh3 33. f7 Rg7 34. Re8 1-0


Najbolje (i najkomplikovanije) tek dolazi ... (ovo je uvod u uvod).

Nekoliko sam pozicija "debelo" analizairao ... ali ovu ...
Više sati na različitim računarima ... oko (preko) milion miliona pozicija (10 na dvanaesti, 1E+12). I još bi se dalo što šta reći ali sam "doterao cara do duvara".
Neće biti sve dato (trebalo bi mi nedelju dana samo to da radim) jer bi ispunio kvotu za celu godinu samo ovom pozicijom (partijom).

P.S. milion miliona možda i nije bilo ali red veličine je 1E+11 do E+12.
Npr. i5 oko 8h uz cca. 8 mil. pozicija u sekundi to je nekih 300 hiljada miliona (300 milijardi, 300 biliona po anglo-saksonskom načinu obeležavanja).
I još toliko na ostalim mašinama ... najviše korišćen StockFish6 ali i Houdini (nešto više pozicija u sekundi) i Komodo (nešto manje pozicija u sekundi).

Нема коментара:

Постави коментар