петак, 6. март 2015.

Top i konj protiv 4 poodmakla pešaka, Rook and Knighta gainst 4 advanced pawns


Ovo nije toliko komplikovano koliko je zanimljivo i lepo.
Ne, nije napravljena pozicija, već jedna moja iz partije sa Fritz-om. Računao sam ovako (mogao sam i bolju poziciju da izdejstvujem ... dobijao sam partiju, makar posle 5 vraćenih poteza i 5x više vremena za razmišljanje):
Ako top (imajući u vidu 13. partiju meča Spaski-Fišer) lako remizira protiv 4 poodmakla pešaka, onda ću sa skakačem (lako) dobiti. Kad ... avaj. Partiju sam izgubio!
Posle analize zaključio sam da je remi a mašine su mi to (samo) potvrdile.
Inače, pozicija je u kojoj su jaki šahisti bolji od mašina ... makar onih starijih.
Hudini 1.5 mora da prekopa preko 100M pozicija da bi našao remi ... slično je i sa drugim programima tog doba (stariji Komoco ... npr. 3 ili StockFish 2.x.x).


Dakle (99% nisam baš uspeo detaljno da izanaliziram i testiram) svaki potez skakačem ili topom vodi pravo u poraz. I posle 10, 15 ili 20s (na dvo do četvorojezgarnim procesorima) "mašine" kažu Kb7 ... e jest, malo sutra! Za isto vreme (i milion puta manje izanaliziranih pozicija) iola jači igrač (FIDE majstor pa na gore sigurno a i mnogi nižih kategorija) će uvideti da je Kb6 jedina šansa (zapravo približavanje kralja). Razlika u odnosu na Kb7 je što se na polje c5 stiže u dva umesto tri poteza.
Posle ovog zaključka je lako ali bez ove pomoći većini amatera treba više minuta za pločom.
Problem je i posle ta dva poteza, slabiji igrači možda neće uvideti očigledno ali iole boljim igračima neće biti problem. Dakle, ovo je pozicija koja krajnje NE prija softverima a ljudi na osnovu (prostog) zaključka da samo bliži kralj vodi remiju mogu otkriti isto iako su poziciju (zapravo) samo površno analizirali. Spas za mašine je (zapravo) to što crni i nema mnogo opcija, prvi potez je praktično obavezan a posle (opet) ima samo dva iole vrednija, što mnogo skraćuje računanje.

Dakle:
1. Kb6 ...

1) 1. ... h4, Kc5 h3.
1a) 3. Kd4 h2, Th8 Kg2, Se3+ Kg1, Sg4: h1D, Th1:+ Kh1:, Ke4: 1/2:1/2
1b) 3. Se3 h2, Th8 Kf4, Sd5+ Kg3, Se3 Kf4, Sd5+ 1/2:1/2

2) 1. ... Kf2, Kc5 ...
2.1) 2. ... g3, Tg8 ...
2.1.1) 3. ... h4, Kd4


4. ... h3, Ke4: g2, Se5 g1D, Tg1: Kg1:, Sf3:+ 1/2:1/2
                       h3, Ke4: h2, Th8 Kg1, Sd2 f2



9. Kf4 h1D, Th1:+ Kh1:, Kg3: 1/2:1/2

4. ... e3, Se3: g2, Sd1+ Ke2, Sc3+ Kf1, Ke3 f2, Se4 g1D, Sd2+ Ke1, Sf3+ Kd1, Tg1:+ fg1D, Sg1: h3, Sh3: (remi)

2.1.2) 3. ... e3, Se3: Ke3:, Tg3: h4, Tg3 Ke2, Th4: 1/2:1/2

3) 2. ... e3,


3. Sb2! Kf1! (malo nadmudrivanja) 4. Kd4 e2 (jako lepa slika, zaslužuje dijagram)


5. Sd3 h4, Ke3 h3!, Kf4! h2, Kg4:! h1D, Tf3:+ 1/2:1/2

Ovo je ujedno i najjača i najlepša linija (varijanta), remi je večitim šahom, evo i pozicije:


Još napomena da ukoliko crni u drugom potezu igra h4, posle Kd4 partija prelazi u varijantu 2.1.1.

Dakle mašine još uvek nisu prepametne ALI jesu brze! (pa nadoknađuju inteligenciju ... procenu pozicije i šta tačno treba raditi).

Ovim i završavam mini serijal "topovi i skakači" (nije čak ni namerno ali je ispalo kao da jeste, pa je možda i podsvesno). Uzvevši u obzir da su i prve ozbiljne preteče šaha (izguglajte) osim razlika imale isto kretanje ove dve figure (i kralja). Naravno, kraljica nije bila (tako) jaka figura pa bi deo ovih (i nekih od ranijih) varijanti (sa izvučenim topom) ne bi bio identičan!

Dakle, idemo ka složenijim pozicijama (sa više figura) ALI tek za dve nedelje (osim ako mi se ne posreći sa poslom).

Нема коментара:

Постави коментар