субота, 1. јул 2017.

Aart Bik Chess for Android (v5.2.5) - Dimitrijević


Dobitak iz izgubljene pozicije

Katalonska otvorena (Catalan Open)

Aart 5s per move on Android phone 4 cores (Cortex-A53, 1.2GHz),
Dimitrijević 15 min. per game

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. g3 d5 4. Bg2 dxc4 5. Qa4+ Bd7 6. Qxc4 Bc6 7. Nf3 a6
8. Bg5 Be7 9. Bxf6 Bxf6 10. O-O O-O 11. Nbd2 Nd7 12. Qc1 Nb6 13. e3 Re8 14. g4 h6 15. b4 Be7 16. a3 Nd5 17. Ne5 Ba4 18. Ndc4 Bb5 19. Rd1 Bc6 20. e4 Nf6 21. Nxf7 Kxf7 22. g5 Nh5 23. Bf3 g6 24. Ne5+ Kg8 25. gxh6 Bg5 26. Nxc6 bxc6 27. Qxc6 Bf4 28. b5 Qh4 29. Bxh5 Qxh5 30. bxa6 Qxh2+ 31. Kf1 Qxh6 32. e5 g5 33. a7 Rf8 34. Qxc7 Bg3 35. Ke2 Rxf2+ 36. Kd3 g4 37. a4 Rb2 38. a5 Qh3 39. Ke4 Qg2+ 40. Kd3 Rb3+ 41. Qc3 Qf3+ 42. Kd2 Rxc3 43. a6 Qe3# 0-1

Matna slika je lepa:


Međutim, beli je mogao da dobije (i to u izuzetnom stilu).
Kritična pozicija je nastala nakon 20. poteza crnog (Nf6):


Objektivno je beli ovde mnogo bolji. Nema direktne dobitne varijante, ali je poziciona prednost ogromna (po Stockfish-u oko +2, zapravo beli ostaje sa pešakom više pa je poziciona prednost (sama po sebi) još približno +1).

Varijanta: 21. Nxc6 bxc6 22. Ne5 c5 23. bxc5 Qc8 24. f4 c6 25. Rb1

dovodi do (na visokom nivou, ne samo softverskom, već i kod jačih igrača, FM ili jačih) jasno dobijene pozicije; SF daje ocenu +2.29/25.
Ovde čak i ne treba mašina, jasno je i slabijim igračima da je crni gotov.
Doduše na nižem nivou (igrači koji su partiju i igrali) crni je mogao da "čupa" remi, koristeći motiv raznobojnih lovaca (taktički, čak i protiv ne tako jake mašine, teško da bi uspeo bilo šta da uradim).

Dakle, moj "ljuti" protivnik me je potpuno nadigrao u otvaranju i početku središnjice ... i pored mnogo više vremena koje sam imao.
Zbog malo vremena za kalkulacije Aark chess me ipak nije razbio (sa 10s ili više verovatno bi bilo 1-0).

Ovde (pozicija na prethodnom dijagramu) je Aark Chess odigrao iznenađujući i veoma agresivan potez:
21. Nxf7!?
Objektivno je za ? ili makar ?! (možda i najrealnije) ali na nivou na kom je igrano i vremenskoj kontroli to je bio zanimljiv pokušaj, tipičan više za ljude nego (slabije) mašine.
Stockfish kaže (doduše na tek 10s) da je ovo nezasnovana žrtva figure:
... Kxf7, Ne5+ Kg8, Nxc6 bxc6, Qxc6 Bf8, h3 a5, b5 a4, f4 Rb8 (-1.04/28)


Što je jako slično prethodnoj (od SF-a analiziranoj) poziciji samo bez belog skakača na e5 i sa crnim pešakom na f7.

Doduše, SF nije ubedljiv da je ovo 100% dobijeno (čak i na njegovom nivou) ali više od +1 sa kraljicama na tabli već ukazuje da je crni mnogo bolji i da ja na belom da (samo) spasava glavu.

21. ... Kxf7 (naravno)
22. g5?! Nh5?!



Ovde je bilo bolje Nd7!

Prethodna dva nisu ni toliko loši potezi, naročito na nivou na kom se igralo.
Oba komplikuju i daju protivniku šansu, te tako čine partiju zanimljivijom a svakako neizvesnijom.

Posle 22. ... Nd7! Stockfish kaže da je -1,68/23 (10s) i izvodi varijantu gde crni ostaje sa tri lake figure protiv kraljice u poziciji gde je to dobijeno.


Gde beli nema (verovatno) ništa bolje od: Rd6
pri čemu ili ostaje:
sa kraljicom protiv topa, lovca i skakača (često dobijeno za stranu sa kraljicom (u "engine"-skom šahu), naročito uz pešaka ili dva, ovde daleko od toga, ovakav odnos snaga u poziciji koja nastaje je c.a. -2,5)
Rd6 Bf4, Kg2 Bc6+, Rxc6 bxc6 itd.
ili sa topom protiv lovačkog para (što takođe gubi):
Rd6 Bf4, Qxb7 Rxd6, Qxa8+ Kf7, Qb7+ Kg8

i sada:
Qb7+ Kh7, Qxd6 Nf3+, Kg2 Nh4! (može naravno i odmah Bxd6 ali je ovo preciznije!), Kh3 Bxd6, Kxh4 Bxh2 i beli je izgubljen (mada može da pruža otpor, itekako), SF ocenjuje kao -3,16. U principu traži se velika preciznost, a malo pešaka na tabli daje mogućnost belom da iskoristi svaku nepreciznost crnog. No, ovo je (tek) za posebnu analizu.

23. Bf3 g6
sa ovim se slaže i SF
24. Ne5+?! (Bxh5 gxh5, d5 exd5, exd5 Bxg5, Qc2 Bxd5, Qf5+ Qf6, Rxd5)*
* što je oko -1 sa dobrim izgledima da beli remizira
24. ... Kg8 (sad je već oko -2)
25. hxg6 (i SF-ov izbor u prvih par sekundi)
25. ... Bg5 26. Nxc6 Bxc6 (saglasan i SF što znači da je forsirano)
27. Qxc6?! (bolje je Qc2) Bf4 (ni SF nema ništa protiv)
28. b5? (bolje je h3, ali i dalje nedovoljno*) Qh4! (i SF je za, -4,00/24)

Slika 8

*h3 Qh4, Bg4 Bxh2+! (lovac se ne sme uzeti zbog mata u 2 poteza, Kxh2 Qxf2+, Kh1 Ng3#), Kf1 Kh7, Ra2! Nf6, Bxd6 Nxe4, Ke1 Ng5, Bg4 Rf8, Re3 Kxh6, Qg2



gde je -3,11/24 ili bolje rečeno ne samo što je dva pešaka nedovoljno za figuru nego je i pozicija crnog bolja, taman za pobedu (ali uz mnogo rada, pogotovu što je mnogo figura na tabli).

Vraćamo se na poziciju posle 28. b5 Qh4 (Slika 8)

29. Bxh5?!
(da ali uz (među)potez e5! gde crni gubi ali se pomirio sa tim, dakle posle e5 uz Bxh5 (sledeći potez) beli, u najboljem slučaju, ostaje sa čistom figurom manje i (samo) pešakom više i to uz izmenu kraljica što je lako dobijeno ali je trivijalno).
U svakom slučaju 29. potez belog omogućuje lep završetak.
29. ... Qxh5?! (moglo je i bolje vidi sledeći red)
29. ... Qxh2+ 30. Kf1 Qh1+ Ke2 Qxh5+  Kd2 Qf3+, Kc2 axb5 0-1
I sad umesto 30. e5 što posle Rf8 opet gubi ali je mnogo žilavije, beli konačno igra potez koji potpuno gubi partiju:
30. bxa6??



Sad je najbrže dobijalo (kako SF tvrdi, doduše na kratkom vremenu za razmišljanje, tek za c.a. 100M noda po potezu):

30. ... Qh3! (-23.97/24)
1) 31. Ra2 Bxh2+, Kh1 Bf4+, Kg1 i sledi mat u 19 poteza.
2) 31. Rd2 i ista varijanta ali posle Kg1 sa matom u 16 poteza (pri najboljoj odbrani)

30. ... Qxh2+ (naravno i ovo dobija ali je sporije)
31. Kf1 Qxh6?!
31. ... Be3! i bilo bi (već) -11.85/26
32. e5! (jedino i najbolje) g5?! 
još uvek dobija ali mnogo teže, trebalo je (odmah) igrati 32. ... Rf8!
33. a7?
beli je imao bar dva mnogo bolja poteza: Rab1 (verovatno bi odigrao bilo koji jači humani igrač, a i softveri dugo razmatraju isti) i Rd3 (ovo je baš "mašinski").
U prvom slučaju sa Qh3+ a u drugom Rf8 uz Rb1 Qg6, Ke2 itd.
33. ... Rf8! (i SF je saglasan)
34. Qxc7??
Rd3, a4, Rab1 su bili mnogo bolji potezi
Beli ne sme da pusti dugu (belu) dijagonalu h1-a8 jer gubi ekspresno.
Ovo "drvodeljisanje" će mu brzo doći glave.
34. ... Bg3 
Sad je mat u 13 poteza isto kao i sa: 34. ... Qh1+
Prvo je čisto humani koncept a drugo (Qh1+) čisto mašinski ali je rezultat identičan, ovo je za posebnu analizu (zašto bira baš Qh1+, najverovatnije jer ima manje grananja pa mu je lakše da izračuna, pri čemu naknadno nađen mat sa Bg3 nije brži pa primarna varijanta ostaje kao glavna).
35. Ke2 Rxf2+ 36. Kd3 g4?!
Dobija i ovo, naravno, ali je nepotrebno komplikovanje (posle 37. Rac1 je -8.49/26), trebalo je igrati 36. ... Qg6+ sa brzim matom.
37. a4? (izgubljeno je svakako, ali se beli ovim revanširao i vratio crnom priliku da brzo da mat)
Sad je mat u 8 poteza (37. ... Qg6+, opet ovo nisam video, drugi potez zaredom).
Ali može i kao u partiji gde je mat u 16 poteza (bilo je manje zbog slabije odbrane belog).
37. ... Rb2!? (ljudi uživaju u lepoti prizora, ali je Qg6+ duplo efikasnije)
38. a5? (samo ubrzava kraj partije)

Sad je mat u 3 poteza (probajte da rešite)

No (već premoren) ja igram:
38. ... Qh3?! (posle Kc3 je mat tek u 11 poteza.)
No, beli mi se brzo revanšira sa:
39. Ke4?
Sad je opet mat u 3 poteza! (samo jedan više nego pre Qh3), no meni je trebalo "celih" 4 u partiji. Naravno, nije od većeg značaja, ali jeste da se vežbaju šahovski problemi (tropotezni).

Нема коментара:

Постави коментар