субота, 14. мај 2016.

Barlov - Velimirović, Budva 1986 drugi deo (part two)


U prethodnom delu smo stali kod 17. Bf4 (?!) i sledeće pozicije:


Pozicija je u plamenu, a crnom se (očigledno) crno piše jer mu je damino krilo potpuno nerazvijeno a kraljevo potpuno razbijeno (kralj otvoren kao na vetrometini) naročito je otvorena g linija problem za crnog kralja na g8. Beli ima tri razvojna poteza više, rokada crnog je kontra produktivna, pešak na d3 pada (već u sledećem potezu), bešak na d6 je slab a beli na h6 jak (pritiska crnog kralja) ... već samo nabrojano bi "grubom (ljudskom) računicom" moglo da se proceni na prednost koja vredi laku figuru, što je zapravo i bolje od mašine koja ovde daje skromnih +1,76 ali je suštinski već blizu (cca.) +2,5 kao što će i sam Stockfish reći posle 5-6 poteza.

Nastavljeno je:

17.  ...  Rf6 
18. Qxd3 Rg6
19. 0-0-0 a6
20. Qe3 Ne7
21. Bg5 Qf8
22. Nh4 Ne5 
23. Nxg6

I sad je SF priznao da je prvobitna ocena pozicije od strane niskokategorisanog igrača bila bolja od njegove, ocena pozicije (posle "neminovne" serije poteza) je sada +2,88 (!).
Niz od prethodnih 6 poteza (12 "polu-poteza" kako bi kompjuterska terminologija rekla) je niz na koji StockFish nema primedbi! (još su i svi potezi prva ideja, osim Nh4 za koji mu treba više vremena, što je prava pohvala igračima (u paritji ali i uopšte ljudima) jer prva ideja: 22. Re1 mu baš i nije neka a dugo "gusla" taj nastavak dok se ne predomisli ... ovo samo pokazuje da softveri JOŠ UVEK nisu savršeni, jer nešto što i igrač niže kategorije može da vidi u desetak sekundi "nepogrešiva mašina" NE može i treba joj više, što je samo po sebi dovoljno za "domaći zadatak" razvojnom timu Stockfish-a. 22. Nh4 je toliko logično i očigledno da je zaista zabrinjavajuće da SF-u treba vreme da ga uoči.
Niz od 12 polu-poteza (noda) nije nešto retko (da se mašina i velemajstori poklope), bilo je i 30-tak i više (npr. Fišer-Larsen, prva partija meča) ALI se današnja "ENGINE" generacija šahista ne može često pohvaliti toliko dugim nizom u (ipak) neforsiranoj varijanti (22. Re1 makar to dokazuje), što je osim negativne kritike za samu mašinu, negativna kritika i za šahiste "kompjuteraše" (ako već toliko koriste softvere i trude se da igraju kao oni, zašto čeđće ne mogu da odigraju niz od 10 i više noda?).

Posle ovog poteza, Stockfish se razilazi sa naša dva heroja ... i mislim da GREŠI!
Ako ništa drugo on sam to BRZO dokazuje ALI je uporan da ne igra 23. ... Nxg6, već 23. ... hxg6 i "nema boga" (a kamoli čoveka) da ga od toga odvrati.

Posle hxg4 crni brzo dolazi u (potpuno) izgubljenu poziciju tako da zaista nije jasno zašto ovde ispada slabiji od ljudi (nismo još za bacanje, naročito ako imamo i velemajstorsku titulu).

Evo i njegovih (sopstvenih) analiza:

23. ... hxg4 ?!
24. f4! Nxc4
(sve drugo je još slabije)
25. Qe2 ...
i sada:
ako crni nastavi sa npr. (najjače čak) 25. ... Bd7, odmah pada skakač 26. Qxc4 i crni je sa figurom manje bez ikakve kompenzacije (čak i nešto lošiji pozicijom), što nije teško realizovati koliko ima poteza do izvesnog dobitka (sam SF7 postiže mat u intervalu 65. do 70. poteza).
Sa druge strane, pokušaj spasavanja skakalča sa 25. ... b5 je samo pokušaj jer on svakako pada i belom donosi možda i bržu pobedu belom preko varijante:

25. ... b6 26. Re1 Bd7 27. b3 Nb6 28. Be7 Qxh6 29. Bxd6 Kh7 30. Bxc5 Qxf4+ 31. Kb1 b4
32. Bxb6 Rb7 33. Na4 Qe4+ 34. Qxe4 fxe4 35. Bd4 Bf5 36. Nc5 Rb6 37. Kb2 ...
i priči je (tu) kraj, već je cca. +5,20



Naravno na 31. ... Rb7 išlo bi 32. Bxc6 pa ako 32. ... b4 onda 33. Na4 i slično kao u partiji a ako 32. ... Nxb6, sledi haranje belog uz uzimanje lovca na c8 uz kamatu.

I šta je tu toliko dobro u vezi sa 23. ... hxg4???

Ovo je već minus za SF iako i 23. ... Nxg6 (svakako) gubi.
U ljudskom šahu, izbor je još lakši sa više figura veće su šanse za taktički obrt i uopšte. lakše je da protivnik pogreši u varijanti gde se figura NE osvaja u par poteza.
Naravno, odgovor je u (pr)oceni pozicije već u sledećem potezu.
Posle:
23. ... Nxg6 (kako je i igrano u partiji)



SF7 kaže da je posle 24. Rg1 već +4,25 (d=29) !!!
Stockfish zapravo (ironično) hoće da "kaže" da je svejedno, taj skakač (ionako) mora pasti i "navodi":
24. ... Bd7 25. Kf7 26. h5 Ne5 27. Bf4 Ng4 28. Qg3 Qe7 29. f3 Rg8 30. fxg4 Rxg4 31. Qf2

Kako god, u partiji je nastavljeno sa:
24. Bf4 (?!)
Koliko je ovo slabo? Dobija partiju ... doduše dajući šansu crnom da zakomplikuje stvari i time navede belog na grešku kada se stvara šansa (?).
Lično mislim da je u duhu ljudskih razmišljanja da se u oštroj poziciji izbegavaju komplikacije ako se može dobiti jednostavnije i u tom smislu ovo ne bih označio lošim potezom (kao što bi softver).
Sada je pri idealnoj igri DVA pešaka više za belog (umesto figure), što objektivno jeste slabije ali je sigurniji put u pobedu.

Sada je opet najjače: 24. ... Bd7 uz 25. Rg1 ali dolazi u obzir (kao slabije) i 25. Qg3 (prva "misao") uz 26. ... Qf6 i slično, što je manje-više sve i igrano u partiji ali drugačijim redosledom poteza.

Nastavljeno je:
24. ... b5 (?!)
i ovaj potez "ide" ali ne u ovom trenutku, ovo je već mini greška (makar mikro).
25. Qg3 (?!)
još uvek dobija ali je 25. Rg1 bolje
25. ... Qf6 (?!)
nije loše ali ide posle 25. ... Bd7, ovo je ulaženje u "crevca" ali jeste da se primeti.
26. h4 (?!)
opet preuranjeno (očigledno mi ljudi volimo da brzamo), išlo je (naravno) posle 26. Rg1 Kf7 (+2,55)
I opet TEŠKO da se može nazvati greškom (makar i mikro) jer crni glatko gubi u nastavku, to što je put duži ne igra ulogu.
26. ... Kf7(?)
Iako 26. ... Qxh4 nije davalo objektivne nade za spas a uprošćavalo je poziciju što bi u eventualnom nadolazećem cajtnotu bilo olakšanje za belog, Ipak, nastavak koji "VIDI" kompjuter je toliko dubok i prepun finesa da ne samo da je čoveku teško da se upusti u isti nego bi u turnirskim uslovima to bio preveliki rizik (poziciona prednost, dugo bez materijalne, na "ivici provalije" te uz grešku ili par sitnih da se ispusti dobijena pozicija? Ne, teško da bi se našao JUNAK da se u to upusti (sa možda tek 15-tak minuta na satu do pada zastavice). Jednostavno, traži se dosta računanja, previše za realnu partiju. Zato je ? tek uslovno stavljen. Inače, moram da navedem varijantu jer je prelepa,
Ipak, to će biti u posebnom tekstu ("Kaligulin Konj").

I tako, zbog kompleksnosti varijante koja počinje sa 27. Bg5! pored Kf7 je znak pitanja stavljen samo uslovno (u zagradi).

Nastavljeno je:

27. h5!? Nxf4 28. Qxf4 Bd7 29. Rg1 Rg8 30. Rxg8 Kxg8 31. Ne4 Qe7 32. Nxd6 Qe1+ 33. Kc2



Do ovde se i SF7 (poprilično, manje-više; bar na srednjim vremenima računanja) SLAŽE (nema primjedbi). Sad počinje mala razlika, ali pošto je već 33. potez (belog) povučen, vrlo verovatno da su oba igrača bila u cajtnotu i igrali sa oko 5 min. do vremenske kontrole (41. potez) ako ne i manje.

Ovde je 33. potez crnog kao što je Ke8 od male koristi (predlog mašine) jer beli brzo menja kraljice, sa 34. Qe3 i sa dva pešaka više ima lako dobijenu završnicu. Zato sledeći potez crnog nikako ne može da bude loš:

33. ... Qe2+ 34. Qd2 (naravno) i sad ...

možda je solidnije (i svakako zanimljivije) 34. ... Qe7 ali beli onda efektnije dobija, žrtvom figure:

34. ... Qe7 35. Qe3! Qxd6 36. Qg5+ Kf7 37. Qg7+ Ke8 38. Qxh7 Kd8 39. Qg7+ Be8 40. Qg5+ Kd7
41. Qg7+ Kc8 (najzad je sklonjen kralj ali beli sad izvlači ("oživljava") novu kraljicu:
42. h7 Qf4 43. h8Q



43. ... Qf2+ 44. Kb3 Qe2 45. Qc3!? b4 46. Qd2!? Qxd2 (i brzo je se odriče)
47. Qxe8+ Kc7 48. Qe7+ Kb8 itd.
Da bi se stiglo do:


gde beli (u 60. potezu) na potezu ima mat u 7 poteza!

Kako god u partiji je nastavljeno:
34. ... Qxh5
35. Qe3!
Dobijalo je i (odmah) Nb7, na primer:
35. Nb7 Qh4 36. Nxc5 Qc4 37. Qc3 i sad je svejedno, na 37. ... Qxc3+ beli forsira d pešaka sa osvajanjem figure (lovca), a ako 37. ... Be8, onda 38. Qxc4 bxc4 39. d6 Kf7 40. Na6 i sve je gotovo, na Kd6 ide šah na c7 sa izmenom lakih figura i lako dobijenom pešačkom završnicom  a na (žilavija) 40. ... Bc6 sledi 41. Nc5 Bd5 42. Kc3 Kf6 43. a4 f4 44. Kd4
(ne treba ni slika, dobijeno je žmureći, ne samo dva pešaka više nego i potpuno dobijena pozicija, jer ili pada još jedan pešak u sledećem potezu ili ako lovac ode sa duge dijagonale (a8-h1) onda beli forsira a pešaka).
Ništa lošjije nije bilo ni Qe3, čak mi se više sviđa (jednostavnije je) a čak i ocena jedva da je malo manja ... možda bi nekim podešavanjem SF7 mogao da igra i malo lepše, kao što je ovde Barlov(?).
Par poteza brži mat ... osim za studije, nije od velike koristi.
Crni je najviše mogao da odloži kapitulaciju sa:
35. ... Qh4 36. Qxc5 bxc4 37. Qb6 Qe7 38. Qb8+ Qf8 39. Qxf8 Kxf8 40. Nxc4
gde beli ipak sa 2 pešaka više lako dobija (ako ne baš najbrže)
35. ... Kf8
(sada je beli propustio priliku da brže završi, ali 5 poteza pred vremensku kontrolu, ajd' budimo malo realni, bitno je bilo dobiti partiju)
Dakle, kompjuterski (hiruški) precizno trebalo je da se završi sa:
36. Qe5! Qxh6 37. Qh8+ !? Ke7 pa tek sad 38. Nb7 i 38. ... Df8 (na žalost crnog ovo je čak i janbolje što može) 39. Qxh7+ Qf7 40. Qh6! (mada je dobijalo i "skromno" Qxf7+) Qf6 41. d6+ Kf7
42. Qh7+ Ke8 43. Qg8+ Qf8 44. Qd5


i sledi mat u 70. potezu! (kako je to posle par poteza Stockfish precizno izračunao)

36. Nb7 (nikako nije loše, možda malo duži (u potezima) ali sigurniji način za pobedu!)
36. ... Qg4 (malo je žilavije bilo 36. ... Qh4 ali ne menja na stvari)
37. Nxc5 
(Barlov je čak i sa malo vremena video najbrži način za pobedu, dok Stockfish ovde KOMPLIKUJE sa: 37. b3 bxc4 38. Qxc5+ Kf7 (zato Kf8 nije optimalno) 39. Qxc4; zanimljivo da sam daje bolju ocenu pozicije posle 37. Nxc5 a zašto onda igra 37. b3 ostaje pitanje za autore softvera)
37. ... Bc8
(nije pomagalo ali svakako je vredelo komplikovati sa 37. ... Qxc4+ 38. Qc3 Qe2+ 39. Kb3 Kb7)
I sad više nije bitno (kompjutersko "mudrovanje") beli dobija ovako ili onako, a navešću kako j bilo u prartiji, jer je ostalo samo varijacija na temu:
38. f4 bxc4 39. d6 Kf7 40. d7 1:0 (sjajno!)



Нема коментара:

Постави коментар