среда, 11. мај 2016.

Barlov-Velimirović, Budva 1986


EKSPERTIZA ZA ALGORITAM "REDOSLED POTEZA"; 
EXPERIZE FOR MOVE OREDING ALGORITHM

(ali i trijumf ljudkog duha; but also the triumph of the human spirit)

Od turnira u Budvi (šampionat SFRJ) prošlo je 30 godina. Barlov je pobedio na turniru, pored najvećih imena "stare Juge". Možda malo prekasno, već je bio u Fišerovim šampionskim godinama.
Možda i ne svojom krivicom ... više podrške je sigurno trebalo. Zato neka ova sjajna partija posluži za primer da na "mlađima svet ostaje" i da ma kako nešto bilo dobro, uvek može bolje.
Ovde mislim i na šahovske programe, gde su "stari i moćni" na ovoj partiji (poprilično) polomili zube, pa tako da smo ostali na Houdini-ju 1.5 ili SF DD ostali bi uskraćeni za pravu "moć mašina".
Barlov je u jednom intervjuu (2009) spominjao "novi program" (Rubky, verovatno verziju 4) koja treba da izađe i bude jača od dva Kasparova i tri Karpova zajedno.
Ironično, program Houdini 1.5a koji je svrgao sa trona poboljšanu verziju (4.1), pobedivši je sa 23,5:16,5 je poprilično (na ograničenim resursima doduše) "polomio zube" na "tvrdom orahu" od partije o kojoj je reč.
Naravno, vreme ide i novi engine-i su sada mnogo, mnogo jači (podržite nove generacije!) i rešavaju partiju bez problema, u visoko pozicionom stilu.
Ono u čemu je SF7 (npr.) superioran u odnosu na vrhunskog velemajstora u ovoj partiji je pre svega BESPREKORAN move ordering algoritam, jer sve poteze su i dva aktera partije videla (većinu odigrala) ali (ponekad i) u pogrešnom redosledu.
Ruku na srce, da li je u granicama ljudske moći tolika preciznost?
Da li je uopšte potrebna?
Lično bih rekao - NE. Partija se završila kako je i trebalo, uz ljudske (sitne, mikro) greške, neke i veće, koje su VITEŠKI dala šansu protivniku i da se izvuče. Pri kraju partije je cajtnot odigrao svoju ulogu, pa je sigurno da je moglo i bolje.
Ipak, ko je napravio "pakao i za mašine"? Čovek. Dva (velika) čoveka, dva velika igrača:
Ovako zanimljive pozicije (partiju) još uvek teško mogu da naprave mašine.

Na kraju uvoda:
Prošlo je (skoro) dve pune godine od kada nas je Velimirović napustio zauvek.
Velemajstor kome se i Fišer divio, nemiran duh koji je ostavio za sobom izuzetne partije, izuzetne pozicije, na kojima se i današne mašine (sa ELO 3200+) mogu oštriti i podešavati da budu još jače, sve do dana kada šah (konačno) bude REŠEN, a vrlo je blizu toga, pa je prelaz na 960-icu ili slično akutna potreba i poslednja nada (bar za takmičarski šah, kako ljudi tako i mašina).
Barlova sam imao prilike da lično upoznam kada je u Boru (iste 1986.) igrao turnir. Imao sam čast da odigram partiju sa njim u simultanki, da ga nateram da da sve od sebe ... i dobije (jedan komplikovani Ben-Oni), i da ga intervjuišem za lokalni radio.
Sećam se da je sa svojih 29. već pričao da treba forsirati mladost, ne samo u šahu, nego u svim oblastima, da je šahovski savez već bio okoštao, i da se nešto moralo menjati ... ostao mi je u sećanju kao jako inteligentna osoba (da li je već bio poliglota više se i ne sećam) i neko ko je (makar malo) uticao na neke moje stavove u životu (kasnije, eh, bejah tek srednjoškolac9.
Bio sam radostan kada sam video da i danas (2014.) i dalje aktivno igra šah, da (2009.) planira da se vrati (valjda već jeste) sa Kanara ("kao na moru"), da su mu deca završila fakultete  i ... ni gugl ne zna mnogo više ... zar je tako malo biti prvak SFRJ, šahovski velemajstor, poliglota, intelektualac ... zar se u wikipediju (i još više medije) lakše ulazi kao totalni klipan?!
Izgleda - da. Duh vremena je takav, kakav je: divlji isterali pitome, i sada plemenski savez vlada od kućnog saveta do vlada najvećih i najmoćnijih država. Gde se izgubio intelekt, gde je sve krenulo naopako? Verovatno onog trenutka kada nam uzori nisu bili od nas pametniji nego "snalažljiviji", kada nije bilo važno šta znaš već kako znaš da (zlo)upotrebiš sistem.

Bilo kako bilo, možda je Bronštajn bio u pravu, možda u šahu nije najvažniji samo rezultat, već kreacija koja iza partije ostaje. Lično jesam tog stava. I kod najjačih igrača ima propusta u računici, 2600 ili 2800 Elo, svejedno, i stare mašine bi ih drale "ko Musa jarca". Ono što ni najnovije ne mogu to je (gotovo umetnička) kreacija, partije koje ostavljaju bez daha sve od pacera do velemestora, pa čak i engine. I zato kada neka mašina bude pravila listu najzanimljivijih partija (makar po CPU vremenu potrošenom na sve izgledne kombinacije) ovakve će se partije naći iznad mnogih izvikanih.

Barlov vs. Velimirović, Budva 1986

Već je otvaranje bilo za (bar) jedan ceo tekst, ali to ću ostaviti teoretičarima istog (otvaranja). Mislim da je toga i previše pa krećemo od prve KRITIČNE pozicije.


Slika 1, crni na potezu

Posle samo 12 poteza. Fantastično!
Čak i letimičan pogled (čak i od strane ne tako jakog igrača kao što je moja malenkost) ukazuje da je crni preterao sa oštrim (i preranim) forsiranjem poteza f5. Beli je bolje razvijen, lake figure su mu skoro na idealnim mestima. Izgleda da je jedini problem belog što mora kraljem na damino krilo (velikom rokadom kao u partiji ili sa Kd2 kao u nekim varijantama SF7) što crnom daje nekakve šanse ... i da, još nije totalno izubljeno za crnog (na stranu to što beli mora proći preko morskih hridi (između Scile i Haridbe) pri čemu može pogrešiti na svakom koraku.

1) Houdini 1.5a (taktičko čudovište) igra 12. ... fxg4
(ograničen na 50M noda, 50 miliona polu-pozicija)
Problem za Houdini-ja (ali i sve mašine) je što sa 50M noda ne stiže do velike "dubine" već ostaje na d=17 (8,5 poteza) što je premalo da mašina igra nepogrešivo.
Pri ovome je ocena pozicije (tek) +1,10.

Uz:
Ocena pozicije ide uz računanje na varijantu koja nastavlja:
13. hxg4 Bxg4 (?!)

i dalje u jako taktičkom stilu:

14. Rg1 Nf6 15. Ne4 Dd7 16. Nxe5 Bxd1 17. Nxd7 Nxe4 18. Rxg7 Nxd7 19. Bxe4 Bh5 20. Kd2 Ne5



 ... gde ni sam ne zna može li da dobije (cca. +1,5) dajući belom šanse od oko 85% za pobedu (kako to "surovo" zvuči ovako analitički). Osim lovačkog para beli ima bolji raspored pešaka, slobodnjaka na f liniji, lovački par, topa na sedmom redu ... jedino što crni može da se dugo koprca, naročito ako prevede priču u završnicu sa raznobojnim lovcima i brzo zameni topove ... no pešak na e6 sigurno pada te ni raznobojni lovci ne mogu pomoći zbog jakog slobodnjaka na e liniji (u perspektivi).
Lepo (nije loše) ali isuviše uprošćeno.

1.1) SF DD pri sličnim uslovima (od 15. poteza) igra agresivnije (u stilu starih majstora):


15. Rxg4! Nxg4 16. Ng5 h5 17. Bg6+ Ke7 18. Bxc5! Na6 19. Nf7 Nxc5 20. Nxd8 Raxd8


dajući sebi šanse da kao beli dobije sa izvesnošću od preko 90% (+3,13)
(treba voditi računa da SF-ov sistem ocenjivanja pozicije treba tumačiti malo drugačije od Houdinijevog, pa je ovih 3+ kod SF DD nešto kao 2+ kod Houdinija)

Ne znam ... još je bolja varijanta ali je pozicija na kraju veoma zahtevna za čoveka, iako ne sumnjam da bi mašina sa kraljicom protiv topa i konja ovo (relativno lako) dobila. Svakako je mnogo "mašinski" nastavak, u koji bi se malo ljudi (ako uopšte) upustilo (kao beli).
Nisam baš ipresioniran ...
Hoću reći: JOŠ UVEK SU BARLOV I VELIMIROVIĆ IZNAD OVIH VARIJANTI!!

SF DD ("4.5") pri ograničenju (na oko 50M noda) sa početne pozicije (slika 1) bira varijantu:
12. ... e4 (!?), dajući sebi male šanse za remi (+1,71 u korist belog, naravno); tako je igrano u partiji.
Računajući da će posle:
13. gxh4 exf3
beli odigrati 14. Qxf3 ... međutim kada stigne do 14. poteza vidi i bolje (14. Rg1) i daje +2,04 za belog (verovatno i više), na d=24. Očigledno da je dubina računanja zbog velikog broja grananja (više poteza slične snage na obe strane) ograničena i da bi se u rapid chess-u verovatno čak i tako moderna mašina kao što je SF DD "zagrcnula".
Ovome se vraćamo kasnije, jer nije baš sve tako crno za crnog!!

Još jedna zanimljivost pa prelazimo na sledeću kritičnu poziciju.
Naravno, pustio sam SF7 na solidnoj vremenskoj kontroli (30s, 3xCPU na 3,3GHz) i situacija je onda sasvim drugačija.
Na oko 100M noda, SF7 je i dalje na d=24, što znači da mu za pravi potez u ovakvoj poziciji treba više od minuta čak i na jačim procesorima (AMD osmojezgarnim ili Intel i7) što je samo po sebi dovoljno fascinantno i vredno bloga koji se bavi složenim pozicijama koje su teške čak i za moderan sofver.
Ipak, boljom ocenom pozicije, i većim učešćem "pozicionog" u računanju (gde je SF napredovao od verzije 6 a Komodo neprevaziđen sa najnovijom serijom 9.x) čak i sa ovako malo "poteza unapred" (12) u glavnoj liniji, SF7 odigrava izuzetno i kaže da je pozicija (praktično) REMI (na kraju; zapravo daje belom solidne šanse da dobije u početku ali ... ajd' da vidimo šta se dešava).
12. ... Nf4!




Izgleda da je ovo jedino što daje realne šanse za remi i verovano je poslednja prilika za crnog da ne izgubi partiju (kao što će se videti u nastavku):

Sledi:
13. Bxf4 exf4 (još uvek je visokih +0,98 za ovu fazu partije na granici poraza)
14. Qc2 Kh8 (već je tek +0,84 ?!)
15. 0-0-0 Nd7 (sada samo +0,75 !?)

i posle tipično kompjuterskog niza posle 24. poteza crnog pozicija je:


uz ocenu +0,89 ... što bi se reklo "premalo za pobedu, previše za remi".
Poznajući SF ovo je tipična ocena kada se (u središnjici) još uvek može držati remi ali svaka "nano-greška" (nano blunder) može prevagnuti u korist jače strane. Često je ovakva ocena pred početak "mešanja" (shuffle) dok se ili ne dođe do remija ili ne dobije partija. Ovde, da bude zanimljivije, nije taj slučaj (na kraju pasusa i o tome). Meni kao čoveku dva pešaka više (onaj na h3 je "nedodirljiv" jer najbolje štiti crnog kralja) deluju dovoljno za pobedu, ipak ... crnom ne ide na ruku samo lovački par, već i potencijalna slabost drugog reda, a možda ponajviše činjenica da je pešak na a3 slab i potencijalno može da padne, kao i činjenica da beli pešak na d5 uspešno zatvara veliku dijagonalu (h1-a8) i da dijagonala d1-h5 takođe nije pristupačna belom lovcu koji je manje aktivan od oba crna.
Bilo kako bilo, stvarnost je još neobičnija od mašte, pa je SF sve to iskoristio bolje nego što se može zamisliti, inenadivši me da nije ni pomišljao na raznobojne lovce, da se lovačkog para "lako" odrekao (čak forsirao izmenu) ... i da, slabost drugog reda i a3 pešaka je (maestralno) spojio u jedno i osvojio slabog (iako slobodnog) belog pešaka i to (na moje zaprepašćenje) kraljicom.
19 poteza kasnije (posle 43. poteza crnog) situacija je "beton" remi, SF vs. SF nije dobio prethodnu poziciju, ili bolje rečeno, uspeo je da remizira protiv samog sebe (prava retkost za skor +1 i središnjici). Evo i pozicije:


Ne deluje kao lak remi ali +0,07 (posle Qc2) ne daje nikakvu trunku sumnje. Slično je i sa Re4.
Uzgred, posle Ne6 beli bi dobio mat u 8 poteza, a Nf3 prebacuje prednost na stranu crnog (-0,42) iako je i to remi ali sada bi beli trebalo za njega da se izbori.

1) posle 12. ... fxg4 beli (100%, forsirano) dobija:

13. Ng5! h6

(dobija čak i:14. hxg4 Nf4 15. Nge4 Nd7 16. g5 hxg5 17. Nxd6 ... što se svodi na dva pešaka više i zamenu kraljica, više nego dovoljno za pobedu, iako neefikasno)

14. Ne6 Bxe6 15. dxe6 Nc6 16. Qxg4 Nf4 17. Nd5 Qg5 18. e7 Rfe8 19. Be4 Nd4 20. 0-0-0
 (+3,76; d=29)


Posle čega sledi:

20. ... Qxg4 21. hxg4 Kf7 22. Nc7 Kxe7 23. Bxb7 Rabe 24. Nxe8 Kxe8 25. Be4 Ke7 26. Rde1


Gde SF7 ubeljivo tvrdi da je dobijeno (+4,08) pa ću ostaviti tako, mada izgleda kao da ima još "milion poteza" da se igra do pobede. Jedino je top+lovac+pešak, sigurno jače nego par skakača (R+B+P vs. N+N) pa bi (valjda) i među igračima istog nivoa to morala biti pobeda.
Ipak, iako je ubedljivo i forsirano, zar da se onakva pozicija svede na šuh-šuh (viljušku konjem na dva topa) i osvajanje kvaliteta?! Bila bi prava šteta.

2) Posle 13. hxg4? (umesto 13. Ng5!) beli crnom daje šansu da se izvuče, čak je PO MAŠINI (znači stvarno) forsirani remi (ko bi rekao):

13. ... Bxg4 14. Be2 Nf4 15. Qc2 Bf5 16. Qd2 Ng2+ 17. Kf1 e4 18. Kxg2 exf3+ 19. Bxf3 Nd7
20. Rag1 Ne5 21. Be2 Rf6 22. Kf1 Rg6, itd.

VRATIMO SE ORIGINALNOJ PARTIJI

posle 12. ... e4!?
Ovo je zaista potez vredan pažnje, riskantan ali vodi u nejasnu poziciju gde je sve moguće.

Nastavljeno je sa:
13. exf5 (ovde "Stariji Brat", SF7, za razliku od DD verzije, daje tek +1,25 što je podnošljiva razlika koja vredi da se "voda zamuti" ali je po SF7 (verovatno i objektivno) potez 12. ... e4 zapravo sumnjiv pa bi umesto !? trebala da stoji oznaka ?!, ili čak ? ... kako se već gleda na stvari, objektivno 12. ... e4 jeste mini greška)
13. ... exd3

Mašina nastavlja kao u partiji (pošto je prvo odbacila 13. ... exf3 i 13. ... Kh8 što baš dugo razmatra).
Zapravo prvo razmatra baš 13. ... exd3, exf3 "proleće" (u mili sekundi), a razmatra f4 pre Kh8 i kratko (kao najbolje) Qe7. pa ponovo Kh8 i na kraju opet exd3! Prosto "trokira"! Veoma retko u kasnom otvaranju i/ili ranoj središnjici! Bravo za aktere!
Ovde moram da naglasim da je posle 200M noda dubina računanja jako skromna (d=24) što znači da ni "monstrum" (može i bez navodnika) kao što je SF7 ovde NE može lako da "skreše" drvo grananja.
Na kraju krajeva, sa +1,25 u jednom potezu ocena pada (gledano sa strane crnog) na +1,57 i u toku računanja varira značajno (od +1,17 do +1,68), što je veoma, veoma retka pojava!!

Otprilike:
StockFish verzija 7 (jedan od dva najjača softvera današnice, makar za PC i prenosne uređaje) kaže:
12. ... e4 ne bih igrao jer je malo lošije od 12. ... Nf4 ALI nije 12. ... e4 toliko loše koliko nema šta da se igra posle (logičnog) 13. gxh5 (!?).
Fascinantno je da SF-u treba da ispita cca. 100 MILIONA pozicija (200M nodes) i to tek posle 13. gxh5 da bi "shvatio" (izračunao) da je 12. ... e4 ipak sumniv ili (još više) slab potez (doduše izračunava i zašto, ali je pitanje zašto ne uzima taj zaključak kao primarnu granu računanja).

14. Rg1! (naravno, ovo preporučuje i SF7)
14. ... Kh8!
(ovde se SF7 prosto "lomi" između ovog poteza i 14. ... f4 što ipak odbacuje posle malo više "razmišljanja" (računanja))

Tok partije posle 14. ... f4 nije zanimljiv kao u partiji ali vredi navesti i tu varijantu:

14. ... f4 15. h6 fxe3 16. Rxg7+ Kh8 17. Qxd3 exf2+ 18. Kxf2 Qh4+ 19. Ke2 Re8+ 20. Kd1 Qxh6
21.  Rg5 Bxh3 22. Ne4 ...


gde crni mora da da oba topa za dva bela skakača i usput mazne topa na g5 u zamenu za lovca na h3 pri čemu se desetak poteza kasnije dolazi do:



Što je po SF-u laka pobeda (+3,78; d=28)
(iskreno, meni se čini da tu ima da se gusla ... jak crni konj ... jedino loš položaj kralja što beli može lepo da iskoristi, što uz slabost crnih pešaka (d6. h7) i sedmog reda, treba da bude dovoljno)

Posle 14. ... Kh8 (igrano i u partiji i najbolje ocenjeno od SF-a), SF "pada u sevdah" i ukazuje na optimalnu varijantu koja liči na halucinacije (totalno "kompjutersko ludilo") i na "kvar u mašini" (kao da je zašmecovao) ... ne, nestvarno totalno, nema veze sa (ljudskim) mozgom ... volim ja kompjuterski šah (opčinjen sam njime) ali ovo je previše (za moj ukus) ... prvo skoro čist "shuffle" (mešanje po tabli) a onda kao kod Šekspira, krvavi kraj sa kratkim epilogom ... liči da je sve zarad "običnog" šuh-šuha (viljuške) skakačem, ali serija izmena liči na "totalni POKOLJ" (rat Rimljana sa Jevrejima za vreme cara Tita ili Hadrijana, do rušenja hrama ili poslednjeg živog Zelota).
Ovo ja zovem "digitalne halucinacije" (ili "softverski košmar").
No, evo pa procenite sami:
15. Bf4 Qe8+ 16. Kf1 Qxh5 17. h4 Nd7 18. Bxd6 Re8 19. Qxd3 b6 20. Rg5 Qf7 21. Nb5 h6
22. Rg2 Bxb2 23. Rb1 Bg7 24. Nc7 Bb7 25. Kg1 Rad8 26. Nxe8 Rxe8 27. Kh1 Re4 28. Rbg1 Rg4
29. Rxg4 fxg4 30. Rxg4 b5 31. Rf4 bxc4 32. Rxf7 cxd3 33. Rxd7 Bxd5 34. Bxc5 Bxf3+
35. Kh2 Kg8!? (35. ... Be2 36. Bd4 Bxd4 37. Rxd4 Kg7 38. Kg3) 36. Rd2 Bb5 37. Bxa7

gde crmo ostaje sa lovačkim parom protiv topa, lovca i dva pešaka ili sa lovcem protiv topa, u oba slučaja izgubljeno do bola. (ne neću da prikažem krajnje pozicije ... ovo je dato crvenim slovima ... kao što bi Herman Hese rekao "samo za ludake" ... kao da je Stockfish bio na LSD-u a ja kao u ludnici dok sam gledao poteze, to je niz "pacerskih" poteza, skupljanja materijala kao kod programa iz osamdesetih, ali sve poziciono i taktički ZASNOVANO (i neverovatno jako) ... Beyond human comprehension (izvan granica ljudskog shvatanja) ... vic je u tome da je SF imao izračunate krajnje pozicije uz surovo kažnjavanje svakog odstupanja od "jedino pravog puta" (ja probao pa sam loše prošao) ... kao ukleta "kletva faraona".

Bf4 je igrao i Barlov ali par poteza kasnije. Slabije ili ne (verovatno slabije) ali posle "crvene varijante" potez 15. Rxg7 mi se čini ne samo NAJNORMALNIJIM (svakako) nego i najboljim.
Objektivno bi ovaj potez mogao da se označi sa ?! ali bi ja tu stavio !? osim ako niste mašina.

Izgleda da je (zapravo) najbolje igrati 15. Qxd3!
Evo i dokaza (meni se činilo najboljim ALI tek posle sledeće varijante je i (skoro) dokazano):
15. Qxd3 f4 16. h6 Bf6 17. Bd2 Nd7 18. 0-0-0 Ne5 19. Nxe5 Bxe5 20. Ne4 Bf5 21. Bc3 Re8
22. Rde1 Bxe4 23. Rxe4 Qf6 24. Rxe5 Rxe5 25. Rg7 Qxh6 26. Bxe5 dxe5 27. Rxb7 Rg8 28. Qf5 f3+
29. Kc2 Qg6 30. Qxg6 hxg6 31. Rxa7 g5 32. Kd3 1:0
(i sad je +6,44 umesto +4,xx kao u "paranoja" varijanti i to 5-6 poteza kasnije).
Zašto SF7 ne bira (očigledno) jasniju (dobro to se možda nama ljudima tako čini) i efikasniju varijantu? Možda Barlov ne igra idealan redosled poteza, ali zar nije i ovo MOA fail?

VEROVATNO zbog varijante:
17. ... Qe7+ 18. Qe4 Re8 19. Qxe7 Rxe7+ 20. Kd1 Bxh3 21. Bxf4 Nd7 22. Bxd6 Ree8 23. Kd2 Bf5
24. Rae1 Bg6 25. b3 Rad8 26. Nb5 Bh5 27. Rg3 Rxe1 28. Nxe1 Re8 29. Re3 Rxe3 30. fxe3
gde je porast ocene pozicije spor, a otpor crnog žilaviji (mada već u 33. stiže do +3,46 polse 30. je "tek" +2,80). Očigledno je da crnog lovački par neće spasiti od dva centralna vezana slobodnjaka, ali ipak, mašina (softver) gleda brojke a brojke su neumoljive (i niže nego kod "Coffeeshop" varijante).


Posle svega, (veoma rado) vraćam se na Humanu (a jeste humanija) varijantu.

15. Rxg7 Kxg7

(kod 15. Rxg7 stavite: !?, ?!, ? ili ! po želji)



16. h6+ !?

SF navodi 16. Bf4 (odigrano kasnije) kao bolje, gde posle 27. poteza crnog beli ima konja i tri pešaka za topa i dobijenu poziciju ali uz (samo) +2,07 i dugi marš do pobede. Pozicija je (beli na potezu):


KAKO GOD potez h6 više nego zaslužuje pažnju jer se SF (prosto) lomi između:
Kh8 (ostaje kao najjače, ali nedovoljno za remi), Kg8 i Kf7.

Posle:
16. ... Kh8
crni do 35. poteza ostaje sa tri pešaka manje što i pored raznobojnih lovaca ne može biti dovoljno za remi (nikako), čak je i sa dva (zbog slobodnjaka na d5) dobijeno (recimo da beli ne odigra baš savršeno).

Verovatno je vic u tome da posle:
16. ... Kg8 beli igra 17. Kd2!! što dobija partiju (odmah je +2,72)
Sedamnaesti potez belog SF ne "vidi" baš odmah već mu treba par desetina miliona pozicija pre nego što dođe do zaključka da je to najbolje ... Izvan ljudskih mogućnosti? Verovatno. Bar u realnoj partiji sa satom koji otkucava ... prem da mogu zamisliti da bi najjači šahisti (pozicionisti) možda i odigrali ovo "na osećaj".
U svakom slučaju posle 17. ... f4 sledi mat u 18. poteza iako ga SF ne može odmah "locirati" (izračunati) ... veoma je zanimljivo kako pročinje sa matnim odbrojavanjem, +39,90 pa +50 (i kusur), 60+, i onda (bez čuvenih +123) nalazi mat, ali ga iz poteza u potez skraćuje. U 35. potezu lepa matna slika:

Mada je meni loš lepša ona gde je mat (doduše) potez kasnije (u 36.)


Suština je da posle 17. Kd2! crni zapada u forsirani gubitak materijala (posle 17. ... Kh8) gde ili ostaje sa 4 pešaka manje ili figurom i pešakom uz totalno izgubljenu poziciju. Posle 17. ... Kf7 još brže ostaje materijalno slabiji ... iako 18. Ng5+ izgleda strašno (isto prethodno ali sa tempom) zapravo se svodi na slično prethodnom, crni ostaje sa dva pešaka protiv topa u završnici, bez ikakve nade (razmenjene kraljice).

Verovatno je 17. Qxd3 bio drugi najbolji potez posle 17. Kd2! a bilo ga je mnogo lakše naći (prosto se nametao), no VERUJEM da je Barlov imao ITEKAKVIH razloga da izbegne ovakav razvoj događaja gde u slučaju 17. ... f4 beli mora niz poteza da igra sa topom manje, pa sa figurnom manje, da pristane na niz razmena i na kraju ostane "samo" sa dobijenom završnicom! (konj protiv lovca, bez materijalne prednosti ali poziciona je tolika da je lako dobiti kao sa figurnom više; no svaka greščica, pre te završnice, je mogla da dovede do remija ili čak gubitka partije! Nije da samo treba imati "silikonske živce" (gubitak tempa = remi, gubitak dva = poraz, u prilično dobijenoj poziciji).
Ništa bolje nije ni posle 17. ... Rf6 gde beli doduše ostaje sa figurom više (ili makar kvalitetom) ali u prilično nejasnoj (i za proračun od strane čoveka teškoj) poziciji.

ZBOG SVEGA TOGA, POTEZ IZ PARTIJE 17. Bf4 nikako nije loš jer još uvek daje pristojnu prednost, dovoljnu za pobedu. Još u startu je ocena od strane SF7 +1,76 što još uvek ne garantuje pobedu (ili bar ne tako brzu i laku) čime ovaj potez iako NIJE optimalan ostaje kao jedan od tri koji dobija partiju, makar najslabiji iz te grupacije. Bf4 je potez koji se može igrati i ranije i kasnije, a u 17. potezu (u partiji) nije baš u pravo vreme čime dopunjava studiju redosleda poteza (već sledeći je Qxd3 ali je prvo Qxd3 ipak bolje ... zavisno od toga šta igra crni, Bf4 može da sledi u sledećim potezima, zauzimanje važne dijagonale je svakako korisno ali ovde je preuranjeno.
No, upravo 17. Bf4 dovodi do lepših nastavaka od svih do sada navedenih, pa bi u duhu ovog bloga ZAPRAVO mogao da bude i IDEALAN.

Upravo sa njim nastavljam drugi deo analize ove partije (nadam se da se neće pretvoriti u meksičku (tursku) seriju, bez kraja).

NASTAVIĆE SE (TO BE CONTINUED)

Нема коментара:

Постави коментар