петак, 17. јул 2015.

Deus Ex Machina


Za ovaj tekst je najteže bilo izabrati naslov, pa su ostali kandidati za isti sada podnaslovi:

Shock to the system?
Last engine’s temptation?
Fall of the gods?
A momentary laps of no reason?
Mistake by infallible?
Resistant is NOT futile!
It is NOT  inevitable (to loose from engine)!
Agent Smith (any engine): „You must know it by now. You can't win. It's pointless to keep fighting. Why, Mr. Anderson? Why? Why do you persist? ... Neo (any human): „Because I choose to.“
Have no fear!

Bad day in (engine) heaven.

I (as (weak) human) still have a few tricks up my sleeve.

Od kada sam podelio prve megdane sa šahovskim softverima (pre 30 godina, neki dan gore-dole) brzo sam uočio njihovu veliku slabost (i nanizao pobeda ne zna im se broj, SuperChess, Cyrus IS chess, ChessMaster 2000) u vidu potpunog slepila za tipsku žrtvu lovca na h7 (obično iz francuske odbrane).
No, vremena se menjaju pa je već od ChessMaster 4000 bilo teško na ovaj način dobiti "besplatan ručak" (laku pobedu) ... no uz "neklasičan" slučaj, moglo se, s vremena na vreme, upecati "kapitalac", naročito ako nije bilo forsiranog mata ili velike materijalne prednosti (izjednačenje ili naročito ako bi comp ostao neznatno materijalno jači, bi povećavali šansu da se stvori pozicija koju je relativno lako dobiti, pogotovu što devedesetih engini na PC-u još uvek nisu igrali završnice kao ovi današnji).

Godine su prolazile, mašine su bile sve jače ... ne nisu bile nepobedive ali da "padnu na foru" (žrtve na h7) ... tog se filma nisam nagledao.

Bilo kako bilo (i da skratim priču):
Do neverovatne pozicije došlo je u mojoj partiji sa CuckooChess softverom.

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3


(uz svakako prilično nepreciznosti u otvaranju na obe strane)

I sada je cuckoo odigrao: 
13. ... Qe7 ?(!) ; Qd8-e7

pri čemu je nastala sledeća pozicija:





Slika 1


jači softveri su predlagali nekoliko (jačih) poteza (navedeno u pgn formatu u {} zagradama) što takođe vodi zanimljivim pozicijama ALI ne i onakvim kakve nastaju posle pozicije na slici 1.
Deluje jednostavno (žrtva na h7 "po svaku cenu" i "100%" pobeda) ALI ... daleko je od toga.
Ipak, najjači potez jeste 14. BXh7+ ali posle njega nastaje pravi "pakao" na tabli!!
Šta je najmoćnijim softverima pa ne vide nešto tako jednostavno? (baš i nije ali nije ni tako složeno; zapravo zalazi u finiju ocenu pozicije koja bi morala da "natera" engin da "dublje" prekopa tu varijantu).

Houdini 1.5a, Komodo 6 i čak StockFish 6 ovaj (Bxh7+) potez (jednostavno) previđaju.
Totalno slepilo!! Ruku na srce, SF 6 na trenutak analizira ovaj potez ali brzo napušta i priklanja se "mišljenju većine" i forsira nastavak 14. f5 do iznemoglosti!

Uz klasična podešavanja (Hush Table 256 MB i korišćenje svih procesora, testirano na AMD X3 3,3Ghz, Intel i5 4460 3,2GHz i Intel i7 (lap top, ne sećam se oznake) 2,1GHz (uz tablet, X2 AMD, AMD Barton ...) nijedan softver ni za 2,5 ili 3 min. ne nalazi ništa bolje od f5 i čak se i ne vraća (SF 6) na žrtvu lovca na h7!

Houdini ni posle 1,65E+9, StockFish ni posle 1,2E+9 (više od milijardu nodova, pozicija) ne nalaze rešenje!!

Problem je verovatno u tome primarno ova varijanta biva ocenjena kao bolja za crnog, pa čak ni posle par poteza nije bolje i posle (čak forsiranih) 3-4 poteza, ocena ide ili kao "čist remi" (0,00), Houdini i Komodo ili se (već) daje mala prednost belom (ali u granicama remija).
Ovo je veliki promašaj ovih (inače) izuzetno jakih sofvera!
(sada bi se zajedno sa Perom )Svidlerom) uhvatio za glavu* u slučaju da je ovo odlučujuća partija sa vanzemaljcima a mi dali engin-ima prvu tablu, oni beli i umesto "zakucavanja" idu pravu u remi).

 * inače zaista mislim da bi nam bojle šanse bile sa engin-ima nego ljudima.

Kako je problem žrtve (daleko od tipične ali ne tako nepredvidljive) na h7 star koliko i sofveri koji igraju šah, nešto se ovde mora hitno uraditi! (lično bih se uključio u StockFich zajednicu, samo još da nađem malo vremena, možda krajem godine).

Lično (ja) nisam dobio partiju sa Bxh7+ (ni protiv cuckoo), bar ne iz prve, a posle ni iz desetog protiv jačih mašina, ali se nisam predavao i naterao sam ih da "trče za sve pare" (makar sve verzije bile besplatne) i da dokažu i meni (a i sebi) da beli MORA DOBITI POSLE Bxh7+.

TAKO I JESTE !!

Varijante su "vrtoglave" i vode ka veoma (VEOMA) komplikovanim pozicijama (neke u TOP 100 svih vremena, po mom skromnom mišljenju) što zapravo poziciju posle 13. poteza belog (i naročito crnog) čini zaista izuzetnom. 
Od GOMILE remija ("beton", ponavljanje poteza, jedva isceđenih) jedva da se može proći (prava šuma) i put ka pobedi je kao slalom bez kraja.
Beli dobija sasvim sigurno pa je Qe7 loš potez (nije za ?? jer ne gubi tako lako). Ipak, ostavio sam (u zagradi) ocenu ?! što je možda i najrealnije. Iako (forsirano) vodi u poraz, potez provocira belog da da sve od sebe i da za svaku (i najsitniju) nepreciznost bude kažnjen remijem a za iole veću (ili seriju sitnih) porazom! Liči na "hod po minskom polju" pri čemu bi u realnoj partiji ljudi, ponestalo sekundi ili koncentracije, pa bi ishod bio najverovatnije remi (čak i na GM nivou) ili bi (zavisno od protivnika) to bila dobra provokacija da beli izgubi dobijenu poziciju!

Za početak dve varijante, detalji u sledeć(em)im tekt(u)ovima. Ovo su jake varijante ali ne i najjače (crni se mogao bolje braniti).

Nešto mi se čini da će to biti ceo serijal (tekstova).


1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3 Qe7?! {b4,
f5, Nb6, Bb7, Be7} 14. Bxh7+! Kxh7 15. Ng5+ Kg8 16. Qd3 g6 17. h4 Nb6 18. h5
f6 19. Nf7 Qxf7 20. hxg6 Qg7 21. Rh7 Qxh7 22. gxh7+ Kh8 23. exf6 b4 24. Qg3
Ra7 25. f5 bxc3 26. Qxc3 Na4 27. Qe5 Raf7 28. fxe6 Bxe6 29. Qxe6 Bd4 30. c3
Nc5 31. Qxd5 Nd3+ 32. Kd2 Bxc3+ 33. bxc3 Nxe1 34. Kxe1 Rxf6 35. c4 Kxh7 36.
c5 1-0


Beli je mogao i bolje ali čak i ovo treba da se dobije (iako još tu posla ima).

Posle 26. Qxc3 beli ima kraljicu i 4 pešaka na topa i tri figure!! Ali je i dalje dobijeno za belog !!!



1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 cxd4 8.
Bxd4 Nxd4 9. Qxd4 Bc5 10. Qd2 O-O 11. O-O-O a6 12. Re1 b5 13. Bd3 Qe7?! {b4,
f5, Nb6, Bb7, Be7} 14. Bxh7+! Kxh7 15. Ng5+ Kg8 16. Qd3 g6 17. h4 Nb6 18. h5
f6 19. Nf7 Qxf7 20. hxg6 Qg7 21. Rh7 Qxh7 22. gxh7+ Kh8 23. exf6 b4 24. Qg3
Ra7 25. f5 Rxh7 26. Na4 Rg8 27. Qf3 Nxa4 28. exf6 Bxe6 29. Rxe6 Rh1+ 30. Kd2 Rh2 31. Re2 Bf8 32. g3 Rh3 33. f7 Rg7 34. Re8 1-0


Najbolje (i najkomplikovanije) tek dolazi ... (ovo je uvod u uvod).

Nekoliko sam pozicija "debelo" analizairao ... ali ovu ...
Više sati na različitim računarima ... oko (preko) milion miliona pozicija (10 na dvanaesti, 1E+12). I još bi se dalo što šta reći ali sam "doterao cara do duvara".
Neće biti sve dato (trebalo bi mi nedelju dana samo to da radim) jer bi ispunio kvotu za celu godinu samo ovom pozicijom (partijom).

P.S. milion miliona možda i nije bilo ali red veličine je 1E+11 do E+12.
Npr. i5 oko 8h uz cca. 8 mil. pozicija u sekundi to je nekih 300 hiljada miliona (300 milijardi, 300 biliona po anglo-saksonskom načinu obeležavanja).
I još toliko na ostalim mašinama ... najviše korišćen StockFish6 ali i Houdini (nešto više pozicija u sekundi) i Komodo (nešto manje pozicija u sekundi).

среда, 15. јул 2015.

Komodo 9.1 - how much we are closer to perfect chess? (koliko smo bliže idealnom igranju šaha?)


Lično ja sam od odgovora daleko nekih 100$ ...
Međutim, ono što je izvesno je sledeće:
MNOGO smo bliži "nepogrešivom" igranju šaha pojavom StockFish 6.
Iako na prvi pogled (i rejtingom) ova verzija nije preterano bolja od verzije 5, posle nekoliko desetina postavljenih pozicija počinje da se vidi da je ovo možda i najveći suštinski napredak još od Hudinija 1.5 (koji je pravljen na osnovama tadašnjeg StockFish-a).
SF 6 ne komplikuje i mnogo je efikasniji i suroviji. U 80% će odigrati što i drugi programi pre njega ali neke od poteza koje je on "povukao" (valjda će i to stići na red) su zaista takvi da se može reći da "oseća" poziciju.
Lično sam bio impresioniran (pre par meseci, neposredno posle izlaska).
Koliko je dobar, dokazuje i najnovija CCRL 40/4 lista gde ga ni Komodo 9.1 nije maknuo sa mesta br. 1 a i sama pojava 9.1 verzije (9.0x je bilo zbog bagova) dokazuje da je devetka bila "nedovoljno jača (od SF6)".
Bilo kako bilo, lista je sada (40/40 4 CPU):
Komodo 9.1  3330
Komodo 9  3324
StockFish 6  3310
Komodo 8 3300
StockFish 5 3284
Houdini 4  3265

Hudini polako ali sigurno pada u zaborav, tj. ako se ne pojavi verzija 5 do sledećeg takmičenja krajem godine, četvorka teško da će održati treće mesto, a pri tome će biti sramno poražena (rezultati Komoda 9.1 i SF6 su prosto surovi prema H4 ... i nesrazmerni sa rejtingom (zaboravite remije, odnos pobeda i poraza je neverovatan, vidi CCRL 40/40 za detalje).

Ako je 3570 (ili "3570") granica nepogrešivosti (ne bih bio toliko precizan, recimo da je između 3500 i 4000 ili bliže 3500 do 3800 ili u "duhu" Elo vrednovanja, cca. 3600), onda smo "tako blizu a tako daleko" ... O samoj vrednosti CCRL-a u odnosu na velemajstorski rejting, mogli bi "letnji dan do podne" a čak i 100 do 200 boda manje vode ka onome što svi već znamo:
Šahovske softvere je teško pobediti (ako imaju 40/40) čak i ako vi imate vreme za dopisni šah, no osim slabosti u (nekim) završnicama i nekim blokadnim pozicijama (što se sve više rešava a i teško je engine doterati do takvog) OSTAJE suština ...

Suština?
Suština je u tome da ma koliko nas (mene lično da, a pratim ove sofvere nekad više nekad manje još od Spectrum-a i Commodore-a (64)) fascinirali, šahovski softveri NISU (još uvek) svemoćni i nepogrešivi ...

Komodo 9.1 je verovatno korak napred (iako će lako izgubiti od SF 7 koju očekujem pre sledećeg obračuna krajem godine) ali nedovoljno. Komodo je tek stopu ispred SF 6 i time još uvek daleko od suštine iako je verovatno od velike "trojke" (softvera) njoj za korak bliži (pre svega u oceni pozicije, zbog čega sporije računa, pa nikako da odskoči jer u stvarnom životu ispadne da se to skoro potre, tj. isto puta bude na ovoj i onoj strani).

Game is not over (for humans), Igra (šah) još nije gotova stvar za ljude (u smislu da još uvek imaju šta da nauče mašine, i da nađu ono što ni one ne mogu).

Nije problem samo u tome da se nema dovoljno vremena za komplikovano računanje (na čemu će čovek pre pasti nego softver) problem je što JOŠ uvek NE procenjuju poziciju najrealnije.
Pod ovim ne mislim na onih besmislenih +2 ili +3.5 u teorijski remi pozicijama (završicama naročito), ovde misli na to da engin-i možda vide i 20 poteza unapred (nekad i mat u 30-50 poteza sa više figura na tabli) ALI ne vide partiju do kraja (kad ima više od E+12 pozicija do tog kraja, ne mislim ukupno nego vrednih igranja a to je često) i time NE "vide" da je nešto sigurno dobijeno na osnovu samog rasporeda figura (iako su tu napredovali) ako im "račun" to ne pokaže ...
Dakle, još uvek im nedostaje GEOMETRIJE (u aritmetici su blizu savršenstva ali ona ponekad i zakaže ... ).

Konkretno?

Stay tuned (ostanite na vezi) ...

петак, 10. јул 2015.

Lepota je u malim nesavršenostima, Beauty is in the small imperfections


Prvi deo (Part one)

Kada StockFish 6 krene da razlaže poziciju na objektino najbolje poteze, to je retko kad pogrešno (jednom u više hiljada poteza) ali ... to bude lepo samo kad ima preko puta sebi ravnog (doduše još jedino se Komodo drži, ako se ne pojavi Houdini 5 i ne bude značajno bolji od 4, ova dva će odskočiti toliko da će razlika već sledeće godine biti nedostižna).
Bilo kako bilo, da bi partija bila lepa (makar i remi) teško je to sa apsolutno najboljim potezima.
Uz nekoliko poteza koji nisu optimalni na obe strane dolazi se u zanimljivije pozicije a uz pomoć jedne ili dve veće greške i do efektne pobede.
U prvom delu ću predstaviti partiju gde sam dobio ChuckooChess a u sledećoj izgubio, pa uz pomoć Houdini-ja remizirao (još i lepše od prve makar bez matnog napada i odlučenog pobednika).
Obe partije su igrane na jednojezgarnom mobilnom telefonu (Samsung Galaxy II mini) koji je imao 5s po potezu a ja neograničeno (prosečno 30s). Partije su odigrane u čekaonici doma zdravlja ... (bar neka korist od čekanja u redu, kući ne stižem da igram i lošije igram).

Dimitrijevic - ChuckooChess


(komentari uz pomoć StockFish 6 na AMD X3 3.3GHz, 20s po potezu)

1.                PE4 pC5
2.                NF3 pE6
3.                PD4 CD4
4.                ND4 nC3
5.                NC3 qC7
6.                Nd4B5 qB8
7.                LE2 nF6
8.                0-0  pA6
9.                ND4 lB4
10.            NC6 pDC6
11.            QD4 lD6
12.            PF4 pE5
13.            QF2 0-0
14.            PF5 lB4
15.            QE3 rE8
16.            PG4 qC7
17.            PG5 nD7 *



18.            KH1 nC5 ?  **
19.            PA3 lC3 (nije loše ni a3 iako nije optimalno)
20.            BC3 qA5 ? (b6 je bolje za crnog)
21.            LC4 nA4 (sa Lc4 je saglasan i SF6; +3,03) ***
22.            PG6 kH8
23.            PF6 GF6
24.            RF6 lE6 (Rf6!? Jer je beli imao mat u 4 poteza sa Qh6, vidi dole)
25.            LE6 FG6
26.            LD2 rD2 (sada je beli imao mat u 9 poteza sa Rf7 ali ga nije video)
27.            QD2 qC3 (mada ne menja mnogo na stvari)****
28.            QC3 nC3 (Qc3 ?! dobija, mada je bio mat u pet poteza sa Qh6)
29.            RF7 rE8
30.            LB3 nE4
31.            RB7 1 : 0



Dobitak je lak, SF6 ocenjuje poziciju sa +5.67 (top na dva pešaka bez kompenzacije)

Dodatni komentari:
*  18) Qg3 lc5, Le3
Ili 18) … nc5, Pg6 hxg6, fxg6 fxg6, Qxg6 le6, Le3 lf7, Qg4


Beli ima samo simboličnu prednost koju nije lako realizovati (ako je uopšte moguće) po StockFish 6 (20 s i 80M pozicija) tek je +0,67
Dakle realno je bio (dosadan) remi; ipak uz dosta nepreciznosti na obe strane ostale varijante (uključujući i ceo tok partije) su mnogo zanimljivije i lepše.
** 19) Nd1 nd7, Pg6 lc5, g6xf7+ kh8, Qb3 nf6,  Lg5 nxe4, Lxd8 qxd8, Nc3


I crni je bez kompenzacije za kvalitet
*** 21) … na4 ?? (ovo direktno gubi)
Trebalo je igrati:
21) … kh8, Lxf7 qa4, Re1
I sada crni nema ništa bolje od:
23) … qxe4+, Qxe4 nxe4, Rxe4
gde ostaje sa (čistom) figurom manje (ukoliko nosi na pešaka na c2 samo privremeno ima pešaka, beli to lako vraća i sa figurom više sigurno dobija partiju).’
Posle 21) … na4 ??


22) Pg6 kh8 {još je preciznije 22) Q g3}
23)  Pf6
Kako je igrano u partiji sledi mat u 10 poteza:
23) … Tg8, gxf7 l d6 , Lxd6 pg5, fxg8Q+ rxg8, Pf7 qd8,


 28) Qxg5 ! rxg5, Lxg5 kg7, Lxd8 kh6, PQf8+ kh5, Rf5+ kg6, Lf7#


Ako umesto 23. … Tg8, na primer kao u partiji:
23) … gxf6
Sledi mat u 4 poteza:
24) Qh6! fxg6, Lg5 fxg5, Rf8+ rxf8, Qxf8#

I zato 26) Ld2 nije loš potez
Sada crni može da samo odloži mat sa nc5 i sad beli ima mat u 10 poteza.
Posle igranog u partiji:
27) … qxc3
Beli je imao mat u 5 poteza sa 28) Qh6
Koji opet nije video (ipak nije majstor ili velemajstor a još manje mašina)
Ipak dobitak je i posle izmene kraljica sasvim izvestan, kao u partiji.

Napomena:
Greške su:
4. ... S(N)C6 a ne S(N)C3 i (and)
15. ... T(R)d8 a ne T(R)d8

Evo i PGN forme (ali nije "ugrađena" (Embedded), nešto mi nije išlo (iz prve).

[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Dimitrijevic"]
[Black "Cuckoo"]
[Result "1-0"]
[WhiteELO "1800"]
[BlackELO "2000"]

%Created by Caissa's Web PGN Editor
1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 Qc7 6. Ndb5 Qb8 7. Be2 Nf6
8. O-O a6 9. Nd4 Bb4 10. Nxc6 dxc6 11. Qd4 Bd6 12. f4 e5 13. Qf2 O-O 14. f5
Bb4 15. Qe3 Rd8 16. g4 Qc7 17. g5 Nd7 18. Kh1 Nc5 19. a3 Bxc3 20. bxc3 Qa5
21. Bc4 Na4 22. g6 Kh8 23. f6 gxf6 24. Rxf6 Be6 25. Bxe6 fxg6 26. Bd2 Rxd2
27. Qxd2 Qxc3 28. Qxc3 Nxc3 29. Rf7 Re8 30. Bb3 Nxe4 31. Rxb7 1-0

UPUTSTVO:
Kopirajte tekst počevši od 1. e4 c5 (spisak poteza) i ubacite u neki pgn editor (ili šahovski program). Lično sam koristio:
http://www.caissa.com/chess-tools/pgn-editor.php
(ali ima ih još).
Dakle idite na adresu, kliknite import PGN File i u prozor ubacitie spisak poteza.
UŽIVAJTE! ENJOY!

понедељак, 6. јул 2015.

Deo drugi (Part 2): Fischer-Spassky 10th game of the match (1972), Fišer-Spaski 10. partija (čuvenog) meča iz 1972.


Potez u partiji pa 24. … Dc3 (?!) 
je tek "gubitak tempa" po vrednosnom sistemu vodećih softvera (procena pozicije pada za oko 0,3)
Ovde smo stali prošli put.
Šta dalje?
sada posle odigranog u partiji (verovatno i najbolje čak i po mašinama jedan od dva najbolja poteza):
25. Sf3 (+0.60)
(čak i) SF6 razmatra samo 25. ... c4 i ... D:a5
Mala prednost za 25. … c4 (-0,56)
Ljudima nejasna varijanta (c4), vodi kroz:
26. ba6: L:a6 27. e5 (i tu ljudska analiza staje)
27. … g6 (u svakom slučaju)
1) 28. Le4 Dc1: 29. Te:c1 Ta7 30. e6 fe6: (ili „ludijana“ uz f5) 31. Se5 Td2 32. Sc6 Tb7 33. T:b7 L:b7 34. T:c4 Ld6 35. g3 La6 (-0,39)
Još bolje:
2) 28. e6 fe6: 29. Lf5 Dc1: 30. L:e6+ Kg7 31. Te:c1 Lc8 32. L:c6 Td:c8 33. Sd2 c3! (-0,21 sa -0,7) 34. Se4 c2! (0,00) 35. Ta1 Tab8 36. Kh2 La3 37. T:a3 Tb1 38. Tc2: T:c2 39. a6 Tb8 40. Kg3 (ili a7) Ta8 i remi!!

Ljudi kažu da bi posle 25. ... c4 26. ab5: najbolje bilo  25. … ab5: što je u stvari najlošije od tri razmatrane varijante (i ovde i u komentaru velemajstora) ali dolazi u obzir i vodi u blagu prednost belog ali u granicama remija
26. Tb5: La6 (human research) 27. Te3 Df6! (ovo spašava) 28. e5 De7 29. Tb6 (+0,95)
Zaista loše i lošije nego u partiji.
U partiji je dalje igrano:
26. Lb3 (!) 
Ovo je označavano kao jak potez ali se mašinama NE sviđa (ne smatraju ga optimalnim).
Objektivno su mašine verovatno u pravu, ali kada je šah u okvirima "humanosti" (ljudskih mogućnosti) u pitanju ovakva ocena bi mogla i da stoji jer sad crni ima dodatno grananje poteza kandidata što troši snagu i vreme sa jedne strane, dok sa druge vrši pritisak na kraljevo krilo koji nije kritičan kako se ljudima čini (očigledno se Spaskom nije ni činio s obzirom na nastavak).
26. ... D:a5 (?)
Označeno kao loš potez (od ljudi, šahista, velemajstora) ALI - nije!
Čak bi se moglo reći da je OPTIMALAN.
SF6 jedva da malu prednost daje 26. ... c4, ali će na kraćim vremenima (20 sekundi) odigrati baš isti, a Houdini bira ovaj "k'o iz topa" a slično i Komodo 6 (sad je i on besplatan jer je izašao Komodo 9, tj. 9.01 zapravo 9.02 i na kraju 9.1 ali o tome više u sledećem tekstu).
Po ko zna koji put "ljudski faktor" je zakazao i Spaski (kao i Korčnoj) zasuti "drvljem kamenja".
Istina je da su upravo ova dva igrača verovatno najbolje razumevali pozicije (do Karpova i Kasparova ali egal sa njima) samo su zbog cajtnota lošije računali i pravili niz sitnih grešaka koje bi samo neko kao Fišer i kasnije Karpov (i sada mašine) mogli da iskoriste. Naravno, mislim na partije sa takvima, druge su rasturali kao dete zvečku!
26. Df4 (preciznije nego Lb3 iako sa istom idejom; Lb3 je označavan kao jako potez što jeste bio ali ne i najbolji u poziciji ...)
26. … ab5: 27. Lb3 (+0,49) …
U partiji je igrano (samo) drugim redosledom poteza: 26. Lb3 ab5: 27. Df4


Sada je najjače 27. ... c4! (iako to čak ni softveri sa prilično vremena ne vide iz prve, treba im cca. 30 s na trojezgarnom AMD-u (X3 3.3Ghz) ili više (SF6 prvi to vidi, dok je drugima to samo varijanta uz 27. ... Td7)
Posle:
28. L:c4 b:c4 29. T:b7 f6 30. e5 Dd5 31. Tc7 Tdc8 32. T:c8 T:c8 33. e:f6

 33. ... c3! (e ovo je baš „kompjuterski“) 34. Tc1 Df7! 35. Sg5 D:f6! i posle 37. De3 beli ima prednost ali simboličnu (+0,54) i nedovoljnu za pobedu.
Posle 27. … Td7 (igrano u partiji) ide forsirano kao u partiji sve do 35. poteza
28. Se5 Dc7 29, Tbd1(!) Te7 30. L:f7+ T:f7 31. D:f7+ D:f7 32. S:e7 L:e4 33. T:e4 K:f7 34.Td7+ Kf6
(uz mnogo usputnih mogućnosti ... ali je ovo najviše što je beli mogao da izvuče )
35. Kf1 
Izgleda da su softveri u pravu, ovo je najbolji potez (jer centralizuje kralja i štedi (čak) tri poteza za njegovo dovođenje kraljevom krilu a posredno i centru).
U pariji je igrano "logičnije" 35. Tb7
I sada:
35. ... Ta1+
Ovo je optimalan potez ali su ga ispljuvali (po bar drugi put u partiji) bez toga da su bili u pravu (ali ko te pita, bitno je da se složi "kritična masa" a šta je stvarno, to nema veze ... i nije samo u šahu ali je ovde (bar danas) lako dokazati ko je bio u pravu).
Dakle, analiza vrhunskih šahista je kritikujući ovaj potez navodila da je bolje:
35. ... b4, međutim već posle 36. Tb6+ vidi se da nije. Iako vodi u remi bilo je samo jednako dobro ili čak malo lošije (i lakše se gubilo ... bar od mašina).
Nastavljeno je:
36. Kh2 Ld6+ 37. g3 b4 38. Kg2
i sad je trebao da bude remi "k'o vrata"!!; posle 38. ... Le5.
Čak se u komentarima ovo pominjalo kao bolje ali uz komentar:"ali bi posle 39. f4 Ld4 40. g4 beli zadržao svoje izglede". Avaj! posle ovog niza poteza i 40. ... Ta2+ remi je "101%".
doduše i posle igranog: 38. ... h5 još uvek je bio remi! Tako da ovaj potez nije bio slab iako ne i optimalan.
39. Tb6 Td1 40. Kf3(?)

Kritikovan potez Fišera bio je (zapravo) optimalan! Tako da umesto ? treba da stoji (gle ironije) ! jer je jedini način da se "cedi" pozicija mada sa +0.22 (po Houd. 1.5a) beli objektivno nema šanse za pobedu!
Kao bolje se u komentarima navodilo: 40. f4 ali to je posle 40. ... Kf5 bio odmah (i čist) remi!
Crni je trebao da nastavi sa 40. ... Td3+ i nakon 41. Ke2 Td5 da nastavi borbu za remi koja se preciznom igrom mogla izboriti.
Umesto toga Spaski je odigrao: 40. ... Kf7 (?) 
Nije optimalno ali nije ni (toliko) loše da bi dobio ocenu "slab potez". Zapravo, ovde bi se složio sa ocenom (ili makar ?!) jer u ovako osetljivoj poziciji ovakva nepreciznost (makar zbog cajtnota) je već gurnula crnog na samu granicu poraza (makar tešku i mukotrpnu borbu za remi koja je mogla biti (mnogo) lakša).
41. Ke2 Td5
42. f4!
Smo je optimalan potez ali se podrazumeva i ! je pomalo preterano.
Houdini sad daje +0,78 što znači da se možda može i iscediti pobeda. SF6 daje ocenu pozicije od (čak) +1,67 što (zbog drugog sistema ocene) znači isto ali da nema forsiranog i sigurnog puta do nje (pobede).
Dakle zaključno sa 40. potezom belog bio je (čist) remi. Kvalitet više nije bio presudan iako se od crnog tražila (velika) preciznost! Ocene da je crni bio u kritičnoj poziciji posle 25. ... D:a5 su bile (pomalo) preterane.
posle 42. ... Kf6 (-1,51 po SF6) nije bilo lako braniti poziciju ali je i beli morao da igra savršeno "kao mašina". Jeste to bila odlika Fišera ali je pitanje da li bi baš u tome i uspeo.
U partiji je igrano 42. ... g6 (tek malo lošije ali dovoljna nepreciznost da je partija sad već više izgubljena nego što je remi) 43. g4 hg4: 44. hg4: ?! (jače je bilo prvo 44. Tb7+ nakon čega je bilo brže dobijeno) trebalo je sa 44. ... Lc7 da se počne dugotranja i mukotrpna borba za remi; mada posle: Tc6 Ld8, Td5! beli dobija) Tako da je možda već od 42. ... g6 sve bilo izgubljeno, no ovo je za posebnu i detaljnu analizu.
U partiji je igrano 44. ... g5 ?
uz komentar "najbolja šansa crnog je da stekne uporišta za lovca i izvesnu protivigru, umesto da bude polako zadavljen". Što nije bilo tačno! Posle 45. f5! (igrano u partiji) sada je već za crnog izgubljeno (potpuno)!!
Istini za volju, čak je i "bog" (a kamoli šeširdžija kao ja) sve do 12 sekundi i 58 miliona pozicija video samo "skoro dobijeno" (nešto ispod +2,00) da bi posle tolike analize "ugledao" da je pozicija mnogo bolja za belog i dao +2,68.
Dobitak je relativno jednostavan (kao i u partiji, koju je StockFish 6 izračunao do kraja)
45. ... Le5 46. Tb5! Kf6 (igrano i u partiji)
47. Te:b4! Ld4 48. Tb3 već je +4,00 što je 99,99% pobeda ali se mora još dosta igrati jer posle 48. ... Te5+ 49. Kd3 Te3+ 50. Kc4 Tb3: 51. Tb3: 
Nastaje završnica top i dva pešaka protiv lovca i dva pešaka koja je LAKO dobijena jer beli može da žrtvuje topa za lovca i pešaka i dobije elementarnu pešačku završnicu 2:1 sa slobodnjakom. Ili ... još gore, posle 51. ... Ke7 52. Kd5 Kd7 (ovo nije optimalno doduše) 53. Tb7+  Kc7 54. Th7 sledi (neodbranjivi) mat u 15 poteza!!
U partiji je Fišer igrao 48. Tb6+ što takođe dobija ali malo sporije kako je igrano u partiji i može se naći na net-u ... ali to je već istorija.